środa, 9 lipca 2014

Profil kierowców przewożących autostopowiczów

Aby zjawisko autostopu funkcjonowało prawidłowo potrzeba interakcji dwóch osób – autostopowicza oraz kierowcy. Rola prowadzących pojazd jest jednak często marginalizowana w opracowaniach dotyczących autostopu.

Zauważono wyraźną dysproporcję płci kierowcy w zabieraniu autostopowiczów. Zdecydowana większość zatrzymujących się stanowią mężczyźni (ok. 90%). Odsetek podwożących kobiet wzrasta, gdy autostopowicze są mieszaną parą, bądź jest nią sama kobieta. Spowodowane jest to zmniejszeniem strachu u kierowców płci żeńskiej. Polscy kierowcy uczestniczący w zjawisku są osobami młodymi. Około 70 procent nie przekroczyło czterdziestego roku życia, a jedynie 5 procent miało ponad sześćdziesiąt lat. Są na ogół dobrze wykształceni – ponad 40 procent ukończyło szkołę średnią, kolejne 30 procent uczelnię wyższą. Najczęściej zatrzymują się pracownicy administracji i usług. Najrzadziej emeryci i ludzie bezrobotni, którzy odbywają stosunkowo mniej podróży własnym pojazdem. Procentowo podobnie wypadają osoby wolnego stanu cywilnego jak i żonaci oraz mężatki, z czego około 40 procent nie posiada dzieci. Około 50 procent przyznaje się do palenia papierosów, kolejne 20 procent paliło w przeszłości. Kierowcy są jednak rozsądni i prowadzą dość bezpiecznie, pomimo przekraczania dozwolonej prędkości. Większość ma nie więcej niż dwa punkty karne i nie więcej niż dwa mandaty w ciągu roku. Posiadają prawo jazdy średnio od 10 do 12 lat, pokonując kilkanaście, do stu tysięcy – kierowcy zawodowi – kilometrów rocznie. Są przede wszystkim miłośnikami muzyki rockowej. Rzadko zatrzymującymi się są słuchający gatunków muzycznych wykształconych stosunkowo niedawno, a więc hip-hopu, techno, house oraz trance. Wiara nie odgrywa większej roli na ich decyzję o podwiezieniu autostopowicza. Podróżują chętnie, i znają języki obce, 45 procent rozmawia w co najmniej dwóch językach obcych.


Osobami, które najchętniej zabierają autostopowiczów są te, które w młodości same podróżowały w ten sposób. Chcą zrewanżować się – spłacić dług z przeszłości, opowiedzieć o swoich przygodach, posłuchać o funkcjonowaniu zjawisku w obecnych czasach. W Polsce jedynie 24 procent podwożących kierowców nie ma doświadczenia jako autostopowicz[1]. Najczęściej zatrzymującymi się kierowcami są jadący w pojedynkę, a jedynie 7 procent oprócz autostopowicza ma w pojeździe dwóch innych pasażerów[2].


----------
Tekst jest częścią pracy dyplomowej licencjackiej pt. "Zjawisko autostopu we współczesnej turystyce" (Nycz 2014). Aby przeczytać całość skontaktuj się z Autorem. 



[1] Ciążela J., 2010. Autostop jako zjawisko społeczne – czynniki funkcjonowania. Poznań. Str. 78
[2] Ciążela J., 2010. Autostop jako zjawisko społeczne – czynniki funkcjonowania. Poznań. Str. 62-92.

Layout by Tyler