środa, 9 lipca 2014

Zawody autostopowe



Miłośnicy autostopu mają możliwość uczestniczenia w wyścigach, zawodach i mistrzostwach, których jest organizowanych z roku na rok coraz więcej. Polecane są zarówno osobom rozpoczynającym przygodę z „podróżowaniem za jeden uśmiech”, jak i bardziej doświadczonym. Pozwalają na zintegrowanie środowiska autostopowiczów. W Polsce można wziąć udział w kilku imprezach tego typu, cieszących się sporą popularnością. Zawody w 2014 roku startowały z Wrocławia, Krakowa, Gliwic, Sopotu, Olsztyna, oraz Warszawy. Kierunki wyścigów corocznie zmieniają ich twórcy. Zasady uczestnictwa są dla większości podobne. Zapisy ogłasza się z odpowiednim wyprzedzeniem. Biorący udział zobowiązują do uiszczenia opłaty startowej, która waha się od 20 zł do około 40 zł za osobę. Cena obejmuje pakiet startowy zawierający gadżety, nagrody dla zwycięzców, często też ubezpieczenie. Startuje się wyłącznie w parach. W zależności od zawodów wygrywa ta, która jako pierwsza stawi się w umówionym miejscu, bądź ta, która pokona najwięcej kilometrów w określonym czasie. Na mecie zawsze przygotowany jest kemping i spotkanie wszystkich uczestników. Jest to znakomita okazja do wymiany wrażeń, poznania nowych ludzi i podsumowania wyścigu. Ukoronowaniem imprezy jest najczęściej koncert, wspólna zabawa, ognisko.

Nazwa wyścigu
Dystans
(najkrótsza trasa)
Start
Meta
Data
(2014r.)
Autostop Race
2341 km
Wrocław
Walencja
26.04-01.05
XVII Międzynarodowe Mistrzostwa Autostopowe
1439 km
Sopot
Piran
01.05-04.05
PoliCZARNOGÓRA
1370 km
Gliwice
Tivat
26.04-29.04
Krakostop
1094 km
Kraków
Zadar
30.04-03.05
Autostop Challenge
1020 km
Warszawa
Wiedeń
01.05-03.05
Wyścig Autostopem
888 km
Poznań
Amsterdam
30.04-04.05
III Kortowskie Zawody
574 km
Olsztyn
Wisła
25.04-26.04
I Studencki Wyścig Autostopowy PK
171 km
Kraków
Zdynia
01.05
Fig. Wyścigi autostopowe organizowane na majowy weekend 2014, kolejność według długości dystansu, opracowanie własne
           
Najstarszą i jedną z największych tego typu imprezą organizowaną w Polsce są Międzynarodowe Mistrzostwa Autostopowe, które w roku 2014 odbyły się po raz siedemnasty. „…Pomysł zorganizowania mistrzostw zrodził się wśród studentów geografii Uniwersytetu Warszawskiego zrzeszonych w Kole Naukowym Studentów Geografii tej uczelni. To oni zorganizowali pierwszą edycję imprezy pod nazwą Mistrzostwa Geografów w Podróżowaniu Autostopem. Zawody te wygrali studenci tego kierunku z Gdańska, którzy podjęli się zorganizowania kolejnych dwóch edycji mistrzostw. W 2001 r. impreza zmieniła nazwę na Akademickie Mistrzostwa w Podróżowaniu Autostopem, co umożliwiło start autostopowiczom również z innych kierunków. W 2002 r. organizację zawodów przejęła nowopowstała organizacja - Polski Klub Przygody. W tym też roku postanowiono zmienić nazwę na Międzynarodowe Mistrzostwa w Podróżowaniu Autostopem, co wiązało się z chęcią podkreślenia międzynarodowej obsady zawodów. Ostatnia zmiana nazwy miała miejsce rok później. Od 2003 r. mistrzostwa przyjęły obecną nazwę - Międzynarodowe Mistrzostwa Autostopowe i od tego momentu rozgrywane są w obecnej formule….”[1]

W edycji sprzed dwóch lat (2012r.) wzięło udział blisko 500 osób z Polski, Czech, Ukrainy, Francji, Portugalii, Hiszpanii, Rosji, Białorusi i Niemiec. Start bieżącego (2014r.) wyścigu miał miejsce na wzgórzu Zamkowej Góry w Sopocie. Zakończenie odbyło się w mieście Piran, na słoweńskim wybrzeżu. Wygrywali najszybsi zawodnicy, ci, którzy dotarli na metę jako pierwsi.[2]

Niemniejszą popularnością cieszy się wrocławski Autostop Race, uważany za najbardziej profesjonalnie organizowaną imprezę ze wszystkich wyścigów autostopowych. Jest to projekt Klubu Podróżników BIT działający przy Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Do 2013 roku odbyło się 5 edycji wyścigu, w których łącznie wzięło udział ponad 3500 osób, z czego po 1000 w 2012 i 2013. W 2014 roku odbyła się szósta edycja studenckiej imprezy. Organizatorzy zaplanowali tym razem najdalej położoną metę w historii Autostop Race – w hiszpańskiej Walencji. Uczestnicy musieli pokonać około 2350 km.[3] Start wyścigu zaplanowany był na 26 kwietnia spod Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Finał imprezy odbył się 1 maja. Kilka minut po uruchomieniu tegorocznych zapisów serwer oficjalnego formularza umieszczonego na stronie internetowej przestał działać, z powodu przeciążenia nadmierną liczbą odwiedzających.  Co ciekawe, tysiąc miejsc dla pięciuset par na zeszłoroczny wyścig zostało zapełnionych w jedyne osiem minut.

Koło Naukowe Geoturystyka działające przy Wydziale Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie już drugi rok organizuje Krakowski Wyścig Autostopowy Krakostop. Tegoroczne zawody odbyły się w dniach od 30 kwietnia do 3 maja na trasie z Krakowa do Zadaru w Chorwacji. W poprzednim roku w wyścigu do Werony udział brał autor niniejszej pracy. W dwuosobowej drużynie zajął siedemnaste miejsce na prawie sto par. Zwycięzcy edycji z 2013 roku zameldowali się na mecie po piętnastu godzinach podróży, kilka godzin przed przyjazdem organizatorów.

Dłuższą historię organizacji wyścigów autostopowych ma Uczelniany Zarząd Samorządu Studenckiego Politechniki Śląskiej, który zawodami popularyzuje tę formę podróżowania od 2010 roku. Start zaplanowano w Gliwicach, 26 kwietnia. Meta edycji ‘2014 PoliCZARNOGÓRA’ mieściła się na polu namiotowym Auto Camp Verige niedaleko miejscowości Tivat w Czarnogórze.[4]

Dzień wcześniej, 25 kwietnia, rozpoczęły się III Kortowskie Zawody Akademickiego Klubu Turystycznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, które miały zasięg regionalny. Impreza wystartowała w Olsztynie, zakończyła w Wiśle. Uczestnicy mieli dwa dni na przebycie trasy. Propozycja szczególna dla osób mających niewiele czasu, bądź chcących swój pierwszy autostopowy wyścig odbyć na krótkim dystansie, jedynie po Polsce.[5]

Ze Starego Rynku w Poznaniu do Amsterdamu wyruszyli uczestnicy Wyścigu Autostopem organizowanego przez Addicted2fun pod patronatem czterech poznańskich Uczelni Wyższych.[6]

Kolejną imprezą, wyróżniającą się pomysłem spośród opisanych powyżej, jest Autostop Challenge zorganizowany przez Radę Uczelnianą Zrzeszenia Studentów Polskich Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Zabawa polega na odwiedzaniu poszczególnych aglomeracji i wykonywaniu zadań, za które są przyznawane punkty. W tym roku trasa prowadziła z Warszawy przez Pragę do Wiednia.

Po raz pierwszy, w 2014 roku, Politechnika Krakowska przygotowała Studencki Wyścig Autostopowy, którego cel to dotarcie na LII Erupcyjny Rajd Politechniki Krakowskiej w Zdyni. W jedynych bezpłatnych zawodach wziąć udział mogło czternaście par, każda otrzymywała nagrodę.

Udział w wyścigu autostopowym to okazja do poznania ludzi o podobnych zainteresowaniach, których pasjonuje przygoda, podróże. Pomimo nazwania imprezy zawodami bądź wyścigiem często to nie zwycięstwo jest najważniejsze dla uczestników. Cenniejsze zdają się być przygody napotkane podczas podróży, poznane osoby i zobaczone po drodze miejsca, na które zwycięzcy nie mają czasu. Niedoświadczonym zawody dodają odwagi, gdyż ci poruszają się na trasie wraz z dziesiątkami czy setkami innych autostopowiczów, którzy spotkani na trasie chętnie wymieniają się doświadczeniami. Z drugiej strony, duża konkurencja utrudnia zatrzymanie kierowców, wydłużając czas oczekiwania na darmową przejazd.

----------
Tekst jest częścią pracy dyplomowej licencjackiej pt. "Zjawisko autostopu we współczesnej turystyce" (Nycz 2014). Aby przeczytać całość skontaktuj się z Autorem. 



[1] Informator 16. Międzynarodowych Mistrzostw Autostopowych Sopot-Budapeszt 2013
[2] http://www.mistrzostwaautostopowe.pl/
[3] http://www.autostoprace.pl/o-co-chodzi.html
[4] http://www.studenci.polsl.pl/nastopa/default.html
[5] http://www.uwmfm.pl/news/126/czytaj/1077/iii-kortowskie-zawody-autostopowe.html
[6] http://wyscigautostopem.pl


Layout by Tyler